Vatikanas patvirtino naują Majų Mišių apeigyną, pagal kurį bus atliekami ritualiniai šokiai, moterys užims kunigo vietą smilkydamos altorių ir pasauliečiai vadovaus tam tikroms liturgijos maldoms.
Apie tai pranešė kardinolas Felipe Arizmendi Esquivelis – San Kristobalio de Las Kasaso vyskupijos Meksikoje vyskupas emeritas ir vienas pagrindinių šio naujo apeigyno propaguotojų.
Lapkričio 13 d. savo savaitinėje skiltyje Arizmendi džiaugsmingai atskleidė, kad Vatikano Dieviškojo kulto ir sakramentų disciplinos dikasterija „su popiežiaus įgaliojimu šių metų lapkričio 8 d. suteikė ilgai lauktą kai kurių liturginių adaptacijų, skirtų švęsti Šventąsias Mišias San Kristobalio de Las Kasaso vyskupijos Tseltal, Tsotsil, Ch'ol, Tojolabal ir Zoque etninėse grupėse, pripažinimą“.
Arizmendi anksčiau LifeSite korespondentei dr. Maike Hickson pateikė išsamią informaciją apie siūlomą apeigyno projektą, kai jį dar vertino Vatikanas.
Vatikano patvirtinimas yra „oficialus Bažnyčios pripažinimas, kuriuo šios adaptacijos patvirtinamos kaip galiojančios ir teisėtos“, - tuomet rašė jis.
„Tai yra Bažnyčios liturgija, o ne tik papročiai“, - sakė jis, gindamas naująjį Novus Ordo Mišių apeigyną. Arizmendi norėjo pabrėžti šio įvykio svarbą, nes tai iš tiesų tik antras toks apeigynas, patvirtintas po Vatikano II Susirinkimo, kitas – Zairo apeigynas Afrikoje.
Pritardamas popiežiui Pranciškui, Arizmendi išsakė nuomonę, kad tokios apeigos „yra tikėjimo įkūnijimo forma, pasireiškianti šioms kultūroms labai būdingomis išraiškomis. Mes jų neišradome, bet perėmėme tai, kuo jos gyvena ir kas atitinka Romos apeigyną“.
Vatikano patvirtintas apeigynas, kurį aprašė Arizmendi, atrodys taip:
Ritualiniai šokiai: „Ritualiniai šokiai“ buvo patvirtinti per ofertoriumą, tikinčiųjų maldą arba padėkos maldą po Komunijos. Tai, pasak Arizmendi, „paprasti visų susirinkusiųjų judesiai, monotoniški, kontempliatyvūs, lydimi tradicinės muzikos ir išreiškiantys tą patį, ką ir Romos apeigyne, tik kita kultūrine forma“.
Moterys smilkytojos vietoj kunigo: Moterys Mišiose vietoj kunigo atliks smilkytojų tarnystę. Po to, kai kunigas palaimins ir įdės smilkalus, moterys smilkys „altorių, paveikslus, Evangelijos knygą, patarnautojus ir susirinkusiuosius“. Jos naudos „jų kultūrai būdingą smilkytuvą“.
Pasauliečių vadovavimas Mišių maldoms: Buvo patvirtinta praktika, kad tam tikroms bendruomenės maldos dalims „vadovautų pasaulietis vyras ar moteris, turintis „pripažintą moralinį autoritetą“. Tai bus daroma „arba Mišių pradžioje, siekiant įvesti bendruomenę į šventimą, įvardyti intencijas ir prašyti atleidimo, arba tikinčiųjų maldoje, kunigui ištarus pradinį kvietimą ir užbaigus baigiamąja malda, arba po Komunijos sakant padėkos maldą“.
Pagoniškoji teologija, kuria grindžiamas apeigynas
Vatikanas vertino tekstą nuo 2023 m. liepos mėn., po to, kai Meksikos vyskupai per 2023 m. balandžio mėn. plenarinę apeigyno asamblėją balsavo 103 „už“ ir 2 „prieš“. Meksikos vyskupai aptarė pirminį projekto variantą, kuris vėliau buvo šiek tiek pataisytas ir pateiktas Vatikanui.
Praėjusiais metais kalbėdamas Arizmendi teigė, kad šalies vyskupai išplėtė pasiūlymus „visoms vietinėms šalies tautoms“, o ne tik San Kristobalio vyskupijos gyventojams. Vis dėlto oficialiai toks leidimas visos šalies mastu nebuvo suteiktas, nors praktiškai labai mažai tikėtina, kad apeigos apsiribos tik Vatikano nurodytomis teritorijomis.
Dr. Hickson anksčiau pažymėjo, kad San Kristobalio vyskupijoje jau praktikuojama majų apeiga, ją patvirtinus Meksikos vyskupų konferencijai. (Žr. jos ankstesnius reportažus ČIA ir ČIA)
2023 m. kovo mėn. apeigyno projekte, atsiųstame LifeSite, „vyriausiojo“ pasauliečio vaidmuo buvo iškeltas kaip pagrindinis, nes toks asmuo „taptų dar svarbesnis dvasininkų nebuvimo mūsų vyskupijoje laikotarpiu“. Tokia eilutė skatina siūlyti ateityje kaip normą numatyti visiškai pasauliečių vadovaujamas apeigas, o ne tik tam tikras Mišių dalis.
Iš Arizmendi aprašymo dar neaišku, ar „vyriausiasis“ dalyvaus pagoniškoje maldų į keturias žemės puses praktikoje. 2023 m. kovo mėn. projekte pažymėta, kad „ypatingomis progomis ši malda gali būti įterpta, kreipiantis į Dievą iš keturių pasaulio krypčių“. Majų politeistinėje tradicijoje keturios žemės kryptys – šiaurė, vakarai, pietūs, rytai – tradiciškai siejamos su dievais. Tačiau praėjusią vasarą Vatikanui atsiųstame projekte, kurį tuo metu matė LifeSite, to nebebuvo.
Tačiau, nepaisant to, pagoniškoji teologija išlieka. Arizmendi minimas „ritualinis šokis“ 2023 m. kovo mėn. projekte buvo aprašytas taip: „kojos glosto Motinos Žemės veidą, atlikdamos lengvus judesius. Dievo veidas pasveikinamas judant į keturias visatos puses“.
Rengiant apeigyną aktyviai dalyvavo dikasterijos sekretoriaus pavaduotojas – vyskupas Aurelio García Macías. Praėjusių metų kovą jis vietos žiniasklaidai sakė, kad „šis procesas man buvo asmeninis praturtinimas, nes tikiu, kad vietinė San Kristobalio de Las Kasaso patirtis gali būti praturtinta visuotine Katalikų Bažnyčios patirtimi“.
Tuo tarpu Vatikanas svarsto dar vieną pagonišką apeigyną. Amazonės, arba Amazonijos, apeigynas bus pradėtas taikyti trijų metų bandomuoju laikotarpiu šių metų pabaigoje. Amazonės apeigynas yra itin prieštaringai vertinamo 2019 m. Amazonijos vyskupų sinodo kūrinys.
Tarp daugelio Amazonijos sinodo ir jo baigiamajame dokumente iškeltų pasiūlymų yra ir siūlymas atverti dvasininkų luomą moterims ir leisti vedusiems vyrams tapti kunigais, kad Bažnyčia taptų patrauklesnė regiono katalikams.
Šis Amazonijos apeigynas neva „išreikštų Amazonijos liturginį, teologinį, disciplininį ir dvasinį paveldą“, kuris padėtų „evangelizacijos darbui“.
Tuo pačiu metu Dieviškojo kulto dikasterija visame pasaulyje įgyvendina tradicinių lotyniškų Mišių persekiojimą, uždrausdama jas aukoti vis daugiau vyskupijų.